Deutsch für Kleinkinder
„ Deutsch für Kleinkinder”
Program opracowała: mgr Sandra Trzeciak
Program „ Deutsch für Kleinkinder” powstał by zaznajomić dzieci z jednym z języków Unii Europejskiej. Celem programu jest poznanie języka niemieckiego na poziomie edukacji przedszkolnej, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, słuchowych, rozumienie ze słuchu. Formy pracy wykorzystane podczas zajęć: słuchanie, rozmowa, powtarzanie, zabawa. Nauczyciel prowadzący zajęcia określa, jaka część materiału jest przekazana dzieciom w danym miesiącu. W pierwszych miesiącach stosowane są wyliczanki, rymowanki, proste słownictwo. Ponadto zostaną zastosowane ćwiczenia utrwalające w formie zabawowej. Wszystkie zabawy, teksty i zwroty dostosowane są do możliwości i potrzeb dzieci.
Nie jest przewidziane nauczanie gramatyki na tym etapie edukacyjnym. Pomoce, przewidziane do wykorzystania podczas zajęć: nagrania z CD, ilustracje, karty pracy.
Program „ Deutsch für Kleinkinder” przeznaczony jest dla wszystkich dzieci, które chcą uczyć się języka obcego jak również bawić się nim.
Cel główny: poznawanie języka niemieckiego w okresie przedszkolnym
1) Rozwijanie sprawności językowych: rozumienia ze słuchu oraz mówienia w j. niemieckim
2) Zapoznanie dzieci z wierszykiem powitalnym „Guten Tag!”
3) Zapoznanie dzieci z podstawowymi zwrotami grzecznościowymi
4) Zapoznanie ze zwrotami używanymi do przedstawiania się w j. niem.
5) Zapoznanie ze słownictwem dotyczącym poszczególnych pór dnia
6) Zapoznanie ze zwrotami dotyczącymi czynności samoobsługowych
7) Zapoznanie dzieci z niektórymi zwrotami komunikacyjnymi w j. niem.
8) Zapoznanie ze zwrotami okazjonalnymi typu: składanie życzeń z okazji…
9) Zapoznanie z krótkim wierszykiem składanym z okazji urodzin pt. „Zum Geburtstag”
10) Zapoznanie z wierszykiem z okazji Dnia Matki pt. "Muttertag"
11) Zapoznanie z alfabetem niemieckim za pomocą piosenki pt. „Meine Hande sind verchwunden”
12) Zapoznanie z piosenką o pt. „Hallo,hallo,schon,das du da bist”, Hallo,hallo Kinder
13) Zapoznanie ze zwrotami dotyczącymi miejsca zamieszkania
14) Zapoznanie ze zwrotem w j. niem. dotyczącym wieku dziecka
15) Zapoznanie dzieci ze słownictwem dotyczącym różnych świąt okolicznościowych jak Powitanie Jesieni, Święto Niepodległości – 11 listopada, Mikołajki – 6 grudnia, Boże Narodzenie, Walentynki, Dzień Kobiet, Święta Wielkiej Nocy, Pierwszy Dzień Wiosny, Dzień Dziecka
16) Zapoznanie z piosenką o choince „O Tannenbaum”
17) Zapoznanie dzieci z popularną kolędą w j. niem. „Stille Nacht”
18) Zapoznanie z wierszykiem o bałwanku śniegowym pt. „Schneemann”
19) Zapoznanie z nazewnictwem niektórych zabawek znajdujących się na sali w j. niem.
20) Zapoznanie dzieci z nazewnictwem kolorów w języku niemieckim
21) Zapoznanie dzieci z rymowanką pt. „Bruderlein komm..”
22) Zapoznanie ze słownictwem dotyczącym wybranych warzyw, owoców oraz zwierząt w j. niem.
23) Zapoznanie z piosenką o owocach pt. „Obst und Gemuse”
24) Zapoznanie dzieci ze słownictwem dotyczącym nazw czterech pór roku oraz ich cech charakterystycznych
25) Zapoznanie z piosenką o porach roku pt. „Vier Jahreszeiten”
26) Zapoznanie dzieci ze słownictwem dotyczącym poszczególnych części ciała oraz orientacji w schemacie własnego ciała
27) Zapoznanie z wierszykiem rymowanką pt. „Mein Teddy ist rund”
28) Zapoznanie z zabawą muzyczno-ruchową „Wo sind meine Hände?”
29) Zapoznanie ze słownictwem dotyczącym rodziny i najbliższego otoczenia
30) Zapoznanie ze słownictwem dotyczącym orientacji przestrzennej w pomieszczeniach przedszkolnych
31) Zapoznanie dzieci z liczebnikami w zakresie 30 w j. niem.
32) Zapoznanie dzieci z piosenką wyliczanką „Eins, zwei Papagei”
33) Zapoznanie dzieci z różnymi artykułami spożywczymi w j. niem.
34) Zapoznanie dzieci z piosenką pt. „Ich bin ein dicker Tanzbar”
35) Zapoznanie z rymowanką pt. „Die Zahlen”
36) Zapoznanie dzieci z nazewnictwem ulubionych gier i zabaw
37) Zapoznanie z nazewnictwem dotyczącym podstawowych środków transportu
38) Zapoznanie dzieci z piosenką o wakacjach pt. „Der Sommer ist schon da”
39) Zapoznanie z flagą, hymnem oraz mapą Niemiec
40) Zapoznanie z kulturą i obyczajami Niemiec
41) Zapoznanie dzieci ze sposobem obchodzenia różnych świąt okolicznościowych w krajach niemieckojęzycznych
42) Kształcenie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim
Cele szczegółowe:
- zabawa językiem niemieckim i w języku niemieckim,
- wykorzystanie naturalnych predyspozycji dziecka do nauki języka niemieckiego,
- stosowanie ćwiczeń imitacyjnych-powtarzanie w formie zabawowej,
- aktywizacja wielu zmysłów w procesie poznawania języka niemieckiego,
- zapoznanie z kulturą i obyczajami Niemiec.
Dziecko kończące przedszkole:
1) Potrafi poprawnie stosować podstawowe zwroty grzecznościowe w j. niem.: (Guten Tag/Auf Wiedersehen/Guten Abend/Gute Nacht/Bitte/Danke/Entschuldigung/Gesundheit)
2) Potrafi przywitać się wierszykiem powitalnym „Guten Tag!”
3) Potrafi prawidłowo przedstawić się w j. niem.: (Wie heißt du? – Ich heiße…)
4) Rozumie i zna wyrażenia dotyczące poszczególnych pór dnia: (das Frühstück/der Mittag/der Nachtisch/das Abendbrot/der Spaziergang/die Erholung)
5) Zna i rozumie zwroty dotyczące czynności samoobsługowych: (Wir gehen ins Badezimmer die Hände waschen oder Zähne putzen/die Seife/die Zahnpasta/die Zahnbürste/das Handtuch/das Wasser/die Toilette/die Garderobe/die Schuhe/die Jacke/die Mütze/der Schal/die Handschuhe/der Becher/das Glas/die Gabel/der Löffel/der Teller)
6) Rozumie i używa niektóre zwroty komunikacyjne: (Steh auf/Setz dich/Komm zu mir bitte, Gib mir bitte…/Zeige mir bitte…/Bring mir bitte…/Hilf mir bitte/Male bitte…/Sage bitte…/Wir singen das Lied/Was ist los?/Was ist passiert?/Wo ist…?/Das ist…/Was für ein oder eine… ist das?/Worum es geht?/Wie geht es?/Danke, super gut oder schlecht/Ich habe Durst/Ich bin hungrig)
7) Potrafi składać proste życzenia z okazji urodzin, Świąt Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy, Dnia Matki, Ojca, Babci i Dziadka: (Zum Geburtstag, Ostern, Muttertag oder Opatag, zur Weihnachten wünsche ich viel Glück)
8) Zna i samodzielnie recytuje wierszyk z okazji urodzin pt. „Zum Geburtstag”
9) Zna i samodzielnie recytuje wierszyk z okazji Dnia Matki pt. „Muttertag”
10) Zna i śpiewa piosenkę pt. „Das ABC Lied”
11) Zna i śpiewa piosenkę o piratach pt. „Piratenlied”
12) Potrafi powiedzieć w j. niem. gdzie mieszka: (Wo wohnst du? – Ich wohne in…)
13) Potrafi powiedzieć ile ma lat: („Wie alt bist du? – Ich bin … Jahre alt”)
14) Wzbogaca mowę czynną o nowe pojęcia związane z różnymi świętami okolicznościowymi: (słownictwo dotyczące jesieni/Polen/Deutschland/das Wappen Polens - weißer Adler mit goldener Bewehrung (Krallen) und goldenem Schnabel auf rotem Hintergrund/Weihnachten/der Heilige Nikolaus/der Tannenbaum/der Weihnachtsbaumschmuck/die Oblatte/Fröhliche Weihnachten/der Heilige Abend/das Silvester/das Neujahr/das Krippenspiel/der Weihnachtsstern/der Karneval/die Maske/der Frauentag/die Blumender Valentinstag/die Liebe/der Herz/Ich liebe dich/Ostern/Osterhase/Osterei/das Küken/das Osterlamm/der Weihe-Korb/das Osterspritzen/słownictwo dotyczące wiosny/eine ungewöhnliche Morena ertränken/der Kindertag/die Spielsachen/die Süßigkeiten/das Geschenk)
15) Zna i śpiewa piosenkę o choince „O Tannenbaum”
16) Zna i śpiewa popularną kolędę w j. niem. „Stille Nacht”
17) Zna i samodzielnie recytuje wierszyk o bałwanku śniegowym pt. „Schneemann”
18) Wzbogaca mowę czynną o nowe pojęcia związane z różnymi znanymi jemu zabawkami przedszkolnymi: (die Puppe/das Teddy/das Auto/der Ball/die Kasse/das Microphone/der Baukasten/die Maskottchen/das Puzzle-die Puzzeln/das Buch-die Bücher)
19) Zna i nazywa kolory w j. niem.: (gelb/grün/rot/blau/weiß/schwarz/braun/rosa/lila/bunt)
20) Zna i samodzielnie recytuje rymowankę o kolorach pt. „Picke, packe, pocke”
21) Zna i nazywa wybrane warzywa, owoce oraz zwierzęta w j. niem.: Gemüse – die Tomate, die Gurke, die Zwiebel, die Kartoffel, die Mohrrübe, die Rübe/die Paprika/der Salat/der Knoblauch/der Kohl; Obst – die Banane/die Kirsche/die Pflaume/die Birne/die Orange/die Zitrone/die Erdbeere/die Ananas/der Kiwi/der Pfirsich; Tiere – der Hund/die Katze/die Maus/die Kuh/die Ente/die Henne/die Hase/die Löwe/die Giraffe/die Biene/der Affe/der Bär/der Schmetterling/der Marienkäfer/der Hamster/der Schwein/der Frosch/der Fisch/der Elefant/das Krokodil
22) Zna i śpiewa piosenkę o owocach pt. „Ich möchte eine Banane”
23) Zna i nazywa w j. niem. nazwy pór roku oraz wyrażenia dotyczące ich cech charakterystycznych: der Frühling – Die Blumen blühen/Es ist warm/grün; der Sommer – Die Sonne scheint/Es ist heiß/gelb; der Herbst – Es ist windig/Der Wind weht/Es regnet/orange/braun/rot/die Kastanien/die Blätter; der Winter – Es schneit/der Schnee/der Schneemann/kalt/weiß
24) Zna i śpiewa piosenkę o porach roku pt. „Vier Jahreszeiten”
25) Rozpoznaje, zna i nazywa w j. niem. poszczególne części ciała oraz potrafi wskazać: (die Augen/die Nase/die Ohren/die Hände/die Knie/die Füße/die Rücken/die Finger/der Kopf/der Mund/der Bauch/groß/klein/dick.dünn/lins/rechts/vorn/hinten)
26) Zna i samodzielnie recytuje wierszyk rymowankę pt. „Mein Teddy ist rund”
27) Potrafi powtórzyć z pokazywaniem zabawę ruchową „Wo sind meine Hände?”
28) Wzbogaca mowę czynną o nowe pojęcia związane z rodziną oraz najbliższym otoczeniem: (die Familie/das Haus/die Mutter/der Vater/die Schwester/der Bruder/die Oma/der Opa/die Tante/der Onkel/die Lehrerin/der Kindergarten/die Köchin/die Gesundheitspflegehelferin/das Lebensmittelgeschäft/die Kirche/die Schule/der Garten, das Gesundheitszentrum/das Postamt/die Polizeidienststelle-Polizeiwache/die Feuerwehr/der Park)
29) Wzbogaca mowę czynną o nowe pojęcia związane z orientacją w pomieszczeniach przedszkolnych: (der Saal/die Küche/der Flur/die Treppen/das Direktorzimmer/die Garderobe/der Kinderspielplatz/der Vorkindergarten)
30) Liczy do 20 w j. niem.
31) Zna i śpiewa piosenkę wyliczankę „Eins, zwei, Papagei”
32) Wzbogaca mowę czynną o nowe pojęcia związane z róznymi artykułami spożywczymi: (das Brot/das Ei/die Schokolade/das Mehl/der Zucker/die Milch/das Backpulver/der Tee/der Kakao/der Saft/die Limonade/das Trinkwasser/die Cornflakes/die Butter/die Käse/das Wiener Würstchen/die Marmelade/das Kotelett/der Ketchup/die Bonbons/die [Frucht]gelee/der Pudding/die Suppe/der Kaugummi/die Nudeln)
33) Zna piosenkę pt. „Alle Leut’”
34) Zna piosenkę pt. „Jahreszeiten”
35) Zna i rozumie, o jaką zabawę czy grę chodzi: (Wir spielen Domino/Memory/Ball, Lego/Puzzle/„Picke, packe, pocke”/Verstecken/Tomate/Torte)
36) Wzbogaca mowę czynną o nowe pojęcia związane z podstawowymi środkami transportu: (der Fahrrad/das Auto/der Wagen/der Bus/das Flugzeug/das Schiff/der Roller)
37) Zna i śpiewa piosenkę o wakacjach pt. „Der Sommer ist schon da”
38) Wie jakie kolory widnieją na fladze Niemiec oraz jak wygląda mapa Niemiec, rozpoznaje hymn Niemiec wśród innych
39) Potrafi opowiedzieć o obyczajach, tradycjach oraz sposobie obchodzenia różnych świąt okolicznościowych w krajach niemieckojęzycznych. Rozumie ich znaczenie.
40) Potrafi prowadzić krótkie dialogi w oraz formułować krótkie, proste zdania w j. niem.
Sposoby realizacji:
v Zabawy dydaktyczne;
v Zabawy tematyczne;
v Wykorzystywanie naturalnych sytuacji z codziennego życia przedszkolnego oraz poza nim ;
v Piosenki niemieckojęzyczne dla przedszkolaków;
v Wierszyki językowe;
v Rymowanki;
v Wyliczanki;
v Zabawy naśladowcze;
v Bajki oraz programy edukacyjne dla dzieci;
v Układy taneczno-wokalne do niemieckojęzycznych utworów;
v Odgrywanie scenek rodzajowych – zabawa w dramę;
v Udzielanie rad;
v Tematy związane z kulturą, obyczajami obowiązującymi w krajach niemieckojęzycznych, głównie w Niemczech;
v Wykonywanie prac i plakatów plastycznych dotyczących danego zagadnienia z dziedziny kultury Niemiec np. flaga Niemiec, zabytki, kuchnia niemiecka, sporty itd.
v Wykonywanie drobnych upominków dla koleżanek i kolegów z grupy z okazji urodzin, imienin, Mikołajek czy Dnia Dziecka;