Piękna Nasza Polska Cała
PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
„Piękna Nasza Polska Cała"
Prowadząca:
mgr Sandra Trzeciak
We współczesnym wielokulturowym świecie często zapomina się o świadomości korzeni, poczuciu tożsamości narodowej i ugruntowaniu miłości do „małej” i „wielkiej” Ojczyzny. Należy więc od najmłodszych lat zadbać o wychowanie dzieci w duchu patriotyzmu, poszanowania tradycji narodowej oraz szacunku dla własnego kraju. Kształtowanie postaw patriotycznych, tożsamości narodowej oraz uwrażliwienie na piękno, folklor i tradycje Polski oraz rozbudzanie w dziecku świadomość kim jest i skąd pochodzi to ważne cechy, które należy pielęgnować już od przedszkola, bo tam zaczynają kształtować się przyszłe pokolenia Polaków świadomych korzeni i jednocześnie potrafiących odnaleźć się w Europie i świecie. W moim uznaniu przekazywanie treści patriotycznych i obywatelskich jest obowiązkiem każdego nauczyciela bez względu na wiarę i przekonania polityczne.
Innowacja pt. "Piękna nasza Polska cała" wzbogaci podejmowane działania pedagogiczne, rozwijając rozumienie bycia patriotą. Rozwiązania organizacyjne i działania wychowawcze innowacji pozytywnie wpłyną na podniesienie jakości pracy przedszkola. Ponadto najmłodsi uczniowie rozwiną swoją świadomość patriotyczną. Poznanie najbliższego środowiska i regionu, dostrzeganie specyfiki przyrodniczej i kulturowej najbliższej okolicy pozwolą na rozwijanie i wzmacnianie aktywnego udziału dziecka w życiu wspólnot: rodzinnej, rówieśniczej, szkolnej i lokalnej.
Innowacja opracowana została za zgodą Ludmiły Fabiszewskiej, nauczycielki z Miejskiego Przedszkola nr 2 im. Juliana Tuwima w Aleksandrowie Łódzkim, autorki i koordynatorki Międzynarodowego Projektu "Piękna Nasza Polska Cała".
Opis innowacji:
I. Wstęp
Innowacja „Piękna nasza Polska cała” jest moją odpowiedzią na politykę oświatową państwa a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei patriotyzmu oraz wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. Ma ona zachęcać i motywować przedszkolaki do poczucia radości i dumy z bycia Polakami. Na podstawie obserwacji zauważyłam że już najmłodszym dzieciom brakuje wrażliwości społeczno – moralnej. Dlatego przyczyną opracowania innowacji była potrzeba uwrażliwienia na piękno naszego kraju oraz wzbudzenia w młodym pokoleniu ducha patriotyzmu poprzez na przykład konkursy, quizy, tańce narodowe, pogadanki, projekcje filmów i bajek. Zaprezentowana innowacja pedagogiczna jest formą współpracy przedszkola z rodzicami jak również dobrym elementem promocji przedszkola w środowisku lokalnym. Nie zastępuje ona dotychczasowych sposobów współdziałania ze „środowiskiem przedszkolnym” i upowszechniania informacji o przedszkolu, lecz je wzbogaca i unowocześnia.
II. Założenia ogólne
1. Adresatami innowacji są dzieci z oddziału przedszkolnego - grupy „Smerfy” 4-5 latki. Czas realizacji innowacji obejmuje okres od września 2021 do czerwca 2022r. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć opiekuńczo – wychowawczych oraz w ramach obowiązkowych zajęć.
2. Założeniem innowacji jest realizacja określonych zadań, a także zapoznanie dzieci z historią państwa polskiego, symbolami narodowymi. To także poznanie tradycji, zwyczajów, obrzędów, tańców ludowych i potraw regionalnych.
Cel główny:
III. Cele innowacji
• rozbudzanie w młodym pokoleniu ducha patriotyzmu poprzez ukazanie piękna Polski kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich,
• uwrażliwienie na piękno, folklor, kulturę i tradycje Polski
Cele szczegółowe:
• wzbogacenie wiedzy na temat historii państwa polskiego i symboli narodowych,
• kształtowanie więzi z krajem ojczystym, regionem, miejscowością,
• wzmacnianie poczucia radości i dumy z bycia Polakiem,
• rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionalnej oraz narodowej,
• kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych,
• przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu publicznym,
• kształtowanie postawy szacunku dla wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, przyjaźń, miłość, tolerancja,
• rozwijanie umiejętności poszukiwania i wykorzystania zdobytych informacji,
• wyrabianie odpowiedzialności za powierzone zadania w czasie projektu.
IV. Metody i formy
Sposób przekazu informacji nauczyciel wybierze w zależności od indywidualnych predyspozycji dzieci. Zastosuje metody i formy pracy, które pozwolą dzieciom na sprawdzenie się w jakiejś dziedzinie poprzez działanie i aktywność własną. Metody, które zastosuje nauczyciel będą rozwijały samodzielność i kreatywność wychowanków.
V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Dzieci z oddziału przedszkolnego:
• zdobywają wiedzę w sposób kreatywny,
• poznają historię, zabytki, miejsca pamięci narodowej,
• mają możliwość poznania legend, baśni, muzeów, postaci, tradycji, folkloru swojej miejscowości, okolicy i kraju,
• uczą się współpracy i odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań,
• kształtują obywatelską, postawę poszanowania tradycji i kultury własnego regionu, a także innych kultur i ich tradycji,
• potrafią wyrecytować lub zaśpiewać hymn narodowy, wymienić symbole narodowe i określić ich znaczenie, opisać godło i flagę Polski, wskazać Polskę na mapie, najważniejsze miasta, regiony oraz państwa sąsiadujące, wymienić pierwszą, drugą i obecną stolicę Polski, podać nazwy oraz daty obchodzonych w naszym państwie świąt narodowych,
Nauczyciel:
• wykorzystuje kulturę i tradycje regionu oraz kraju do przekazania treści historycznie ważnych w życiu młodego Polaka – patrioty,
• jest twórczy i kreatywny w sposobie przekazu treści historycznych i patriotycznych, by kształtować pożądane postawy.