Przedszkole Promujące Zdrowie
Nasze przedszkole 1 września 2017r. przystąpiło do programu
Przedszkole Promujące Zdrowie.
Rozpoczęliśmy okres przygotowawczy do przystąpienia do Wojewódzkiej Sieci Przedszkoli Promujących Zdrowie. Realizując Program Promocji Zdrowia podejmujemy różnorodne działania i projekty edukacyjne kształtujące świadomość całej społeczności przedszkolnej na temat konieczności wspólnego dbania o zdrowie we wszystkich jego wymiarach.
2018r otrzymaliśmy Wojewódzki Certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie
Program Przedszkole Promujące Zdrowie (PPZ) ma na celu promowanie zdrowego stylu życia poprzez zachęcanie do większej aktywności fizycznej oraz propagowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Dzięki temu dzieci z naszego przedszkola i ich rodziny będą cieszyły się lepszą kondycją fizyczną oraz stanem zdrowia. Przez cały rok szkolny będziemy podejmować szereg inicjatyw, aby uświadamiać znaczenie zdrowego stylu życia, które będzie owocować w przyszłości.
Koncepcja i zasady tworzenia przedszkola promującego zdrowie:
Podstawą tworzenia przedszkola promującego zdrowie jest koncepcja promocji zdrowia i wykorzystywane w niej specyficzne podejścia. Poznanie i zrozumienie tej koncepcji jest niezbędne dla wdrażania i rozwoju Przedszkola Promującego Zdrowie.
Co to jest „zdrowie”?
Zdrowie to nie tylko całkowity brak choroby, czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu (dobrego samopoczucia).
Co to jest promocja zdrowia?
Promocja zdrowia jest nową, rozwijaną na świecie od lat 80. XX w., strategią działań dla umocnienia zdrowia ludzi – jednostek i społeczności.
W 1986 r., w Karcie Ottawskiej Promocji Zdrowia – podstawowym dokumencie w tej dziedzinie – promocję zdrowia zdefiniowano jako proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad własnym zdrowiem i jego poprawę. Najbliższe tej definicji jest znane hasło: Nasze zdrowie w naszych rękach. Oznacza ono, że ludzie – jednostki i społeczności – mogą i powinni podejmować działania w zakresie zapobiegania chorobom oraz poprawy i wzmacniania swojego zdrowia.
Podejścia w promocji zdrowia:
W promocji zdrowia wykorzystuje się specyficzne podejścia. Szczególnie istotnymi wśród nich są:
- Podejście siedliskowe –zdrowie jest tworzone i doświadczane przez ludzi w miejscach, w których uczą się, pracują, bawią, odpoczywają, kochają. Siedlisko jest systemem społecznym (całością), który zmienia się, aby poprawiać i doskonalić zdrowie. W siedlisku, którym jest np. miasto, zakład pracy, szkoła, przedszkole, rodzina, ludzie podejmują wspólnie działania na rzecz zdrowia, poszukując różnych form wsparcia z zewnątrz.
- Podejście „od ludzi do problemu” –ludzie (społeczność) w danym siedlisku identyfikują własne problemy zdrowotne po to, aby je rozwiązać (usunąć, zredukować). Podejmują w tym celu działania (a nie narzucone, zewnętrzne programy), w których uwzględnia się dwie grupy czynników: środowiskowe (związane z miejscem i warunkami ich codziennego życia, relacjami z innymi) i osobiste (styl życia, kompetencje, motywacja, zdolności przystosowawcze). Podstawowym warunkiem ich skuteczności jest uczestnictwo i współdziałanie ludzi oraz tworzenie warunków dla aktywności jednostek i grup.
- Tworzenie sieci siedlisk/organizacji realizujących projekty/programy promocji zdrowia w celu wymiany informacji i doświadczeń, współpracy bez rywalizacji i podejmowania wspólnych działań.
Długotrwałość działań i systemowe podejście do planowania, dokonywanie ewaluacji jako podstawowe warunki skuteczności podejmowanych działań.
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
- zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci),
- podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
- realizuje zadania określone w obowiązujących aktach prawnych i w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, a ponadto spełnia warunki określone w czterech standardach PPZ.
W naszym przedszkolu podejmowane są już od kilku lat spójne, przemyślane i długofalowe działania na rzecz promocji zdrowia. Zdrowie traktujemy całościowo, uwzględniając wszystkie jego aspekty, czyli zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne oraz aspekt duchowy. Troska o zdrowie dotyczy przede wszystkim wychowanków, ale również pozostałych członków społeczności przedszkolnej, czyli wszystkich pracowników oraz rodziców. W naszej społeczności staramy się popularyzować zdrowy styl życia i włączać w nasze działania rodziny i instytucje z którymi współpracujemy. Wspólnie dbamy o dobry klimat społeczny, zadowolenie i warunki sprzyjające dobremu samopoczuciu i rozwojowi. Zespół promocji zdrowia opracowuje własne plany działań i ich ewaluację zgodnie z zasadami przyjętymi w sieci PPZ. Działania na rzecz zdrowia realizują wszystkie grupy, uwzględniane są w rocznych planach pracy przedszkola.
Standardy przedszkola promującego zdrowie:
- Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
- Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
- Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną i stwarza warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
- Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
Publiczne Przedszkole nr 44 „ Promyk” to Przedszkole Promujące Zdrowie które nieustannie dąży do:
- zapewnienia wysokiej jakości edukacji zdrowotnej i sprawdzania ich efektów;
- tworzenia atmosfery wzajemnego zaufania, szacunku, empatii i współpracy;
- praktykowania zachowań prozdrowotnych w czasie pobytu dziecka w przedszkolu i zachęcania ich rodziców do kontynuowania tych zachowań w domu;
- zapewnienia zdrowego żywienia z uwzględnieniem rozwijania u dzieci preferencji
- żywieniowych/ smakowych zgodnie z ich potrzebami;
- zapewnienia dzieciom odpowiedniego rytmu aktywności w przedszkolu z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb;
- wzmacniania kondycji fizycznej przedszkolaków przez zapewnienie spontanicznej aktywności fizycznej i zorganizowanych zajęć ruchowych;
- rozwijania umiejętności życiowych – osobistych i społecznych, dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci.
Przynależność do Sieci Szkół Promujących Zdrowie jest zaszczytem dla naszej placówki
a jednocześnie zobowiązaniem do upowszechniania działań służących edukacji zdrowotnej
i promocji zdrowia. Obecnie staramy się wypełniać to zobowiązanie aby ubiegać się o
Krajowy Certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie.
W roku szkolnym 2021/2022
Cel priorytetowy do rozwiązania to:
- Dlaczego dzieci nie chcą jeść kiszonej kapusty i innych kiszonek
Uzasadnienie wyboru priorytetu: Wyrabianie odporności dziecka w czasie epidemii COVID-19, czy obniżanie ryzyka zachorowania chociażby na zwykłe przeziębienie ma zasadnicze znaczenie. Dziecko jedzące kiszonki, to odporne dziecko, ponieważ regularne spożywanie produktów fermentowanych zwiększ ilość mikroorganizmów zjadanych z dietą co jest niezbędne do prawidłowego kształtowania układu nerwowego i odpornościowego. Kiszone warzywa i zakwasy warzywne to również źródło naturalnych witamin, błonnika i minerałów. Podstawą zbilansowanej diety dzieci jest taki dobór produktów z różnych grup, który pozwala na przygotowanie pełnowartościowych posiłków.
Poprzez działania prowadzone w naszym przedszkolu chcemy zachęcić dzieci i rodziców do spożywania i samodzielnego robienia kiszonek w różnej formie co przyczyni się do poprawy zdrowia.
Rozwiązania dla usunięcia przyczyn/y problemu:
- poszerzenie wiedzy dotyczącej wartości odżywczych kiszonek dla dzieci i zdrowego odżywiania, poprzez cykliczne prowadzenie zajęć
-współpraca z rodzicami: prelekcje, zajęcia otwarte, inscenizacje, konkursy, warsztaty w robieniu kiszonek, dzielenie się przez rodziców przepisami
-zaproszenie dietetyka „ Kiszonki zbudują twoja odporność”
-doskonalenie wewnętrzne pracowników: wysłuchanie dietetyka, prowadzenie zajęć koleżeńskich udział w WDN „Autostrada pomiędzy mózgiem a jelitami”.
Tworzenie i rozwój Przedszkola Promującego Zdrowie to proces wielu zmian dokonywanych przez członków jego społeczności. Zmiany te dotyczą jednostek oraz przedszkola jako instytucji i siedliska. Jest to proces długotrwały, gdyż efektów zmian, w tym zmian zachowań zdrowotnych ludzi, można oczekiwać po kilku latach systematycznych działań.
Raport 44 z autoewaluacją.docx (45,86KB)
To nasz trzeci, ostatni rok pracy na uzyskanie krajowego certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie. Zapraszamy rodziców do współpracy.
W tym roku szkolnym 2022- 2023
Problem priorytetowy do rozwiązania: "Niebezpieczne zachowania dzieci w drogowym ruchu pieszym",
a)Krótki opis problemu priorytetowego: Tylko w 2021 roku w Polsce miało miejsce aż 1775 wypadków drogowych z udziałem dzieci w wieku 0-14 lat. Wielu z nich można było uniknąć, dlatego też, podstawowym obowiązkiem rodziców i nauczycieli jest wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności bezpiecznego poruszania się po drogach, aby przewidywały niebezpieczne sytuacje i unikały ich. Tylko systematyczne i długotrwałe działania wyrabiają u dzieci czujność i przyczyniają się do uniknięcia wypadków. Bezpieczeństwo na drogach, to jedno z ważniejszych zagadnień w edukacji przedszkolnej. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego zakłada, że dziecko kończące edukację przedszkolną ,,orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu, ma rozeznanie, gdzie może się bezpiecznie bawić, a gdzie nie; rozumie sens informacji podawanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych symboli”. Wszystkie działania jakie podejmiemy, będą miały na celu przygotowanie dzieci do świadomego uczestnictwa w ruchu drogowym.
b) Uzasadnienie wyboru priorytetu: Wciągu ostatnich lat już trzy razy, na przejściu dla pieszych, blisko naszego przedszkola zdarzyły się wypadki śmiertelne, w tym również z udziałem dziecka (niebezpieczne przejście znajduje się niemal przy naszej placówce). Rolą naszego przedszkola wspólnie z rodzicami jest wyposażenie dzieci w odpowiednią wiedzę na temat bezpiecznego poruszania się po drogach, prawidłowego zachowania się w sytuacjach zagrożenia, utrwalenia znajomości numerów alarmowych. Zdobyta wiedza i umiejętności przyczynią się do podejmowanie właściwych decyzji na drodze dla pieszych i utrwalania zasad ruchu drogowego, a po skończeniu edukacji przedszkolnej, bezpiecznego uczestnictwa w z ruchu drogowym pieszym, zgodnie z prawem ruchu drogowego.
2.Przyczyna/y główna/e istnienia problemu:
-ograniczone możliwości radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
-słaba kontrola własnych emocji,
-nie przewidywanie skutków swoich działań,
-nieznajomość podstawowych zasad pieszego uczestnika ruchu drogowego,
-niewłaściwe wzorce zachowania.
3.Rozwiązania dla usunięcia przyczyn/y problemu (podstawa do ustalenia zadań):
-nauka podstawowych zasad, pieszego uczestnika ruchu drogowego: bezpieczne spacery po
chodniku, przechodzenie przez jezdnię, poruszanie się w terenie niezabudowanym,
-poznania podstawowych znaków drogowych, znanych pieszym użytkownikom dróg,
-kształtowanie zasad bezpiecznego zachowania się w środkach lokomocji,
-współpraca z rodzicami utrwalanie zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
-podnoszenie poziomu świadomości zagrożeń i sposobów praktycznego im przeciwdziałania.
- .
Walentynki- "Dzień przyjaźni i życzliwości" 14.02.2025.
- .
"Ruch i gimnastyka dla smyka" w grupie "Smerfy" styczeń 2025
- .
Udział w programie ekologicznym - plakat grupy "Żabki" 26.11.2024.
- .
"Reklamówka plastikowa, a torba ekologiczna" - realizacja programu "Skąd się biorą produkty ekologiczne" 15.11.2024
- .
Klub Rodzica "Bezpieczne dziecko w sieci" 7.11.2024
- .
"Ruch i gimnastyka dla Smyka" w grupie "Smerfy"
- .
Program Przedszkolnej Edukacji Antynikotynowej "Czyste powietrze wokół w nas"
- .
Grupa "Smerfy" październik 2024
- .
Grupa "Żabki" październik 2024
- .
Robimy sok owocowo - warzywny w grupie "Żabki" 3.10.2024.